Ciekawostki związane z historią i konstrukcją samochodu Amphicar
- sterowanie w wodzie odbywa się tak samo jak na lądzie – za pomocą skrętu kół – nie jest to zbyt efektywny sposób, ale wystarczający
- nazwa 770 pochodzi od maksymalnych prędkości uzyskiwanych przez pojazd : 7 węzłów (ok. 13km/h) na wodzie i 70 mil (ok. 112 km/h) na godzinę na lądzie
- obie śruby napędowe kręcą się w tą samą stronę – powodu to tendencję do ciągłego skrętu w prawo – tłumaczone to jest względami bezpieczeństwa ( a nie ekonomicznymi – obniżającymi koszty produkcji) – Zgodnie z prawem wodnym w przypadku kiedy dwa statki znajdują się na tym samym kursie, powinny oba skręcić w prawo w celu uniknięcia kolizji…
- instrukcja obsługi zaleca przy wymianie oleju silnikowego użycie pompy zenzowej.
- przed uruchomieniem silnika wymagana jest 2 minutowa wentylacja komory silnika – wymóg amerykańskiego prawa wodnego – wentylacje można skrócić wciskając specjalny przycisk uruchomienia awaryjnego.
- akumulator powinien być w zamontowany w plastikowym lub gumowym wodoodpornej obudowie – wymóg prawa wodnego w USA
- pojazd posiada plus na masie – podobno pomaga to zapobiegać korozji nadwozia
- główny konstruktor Amphicar – Inżynier Hans Trippel był także twórcą koncepcji pierwszej wersji układu mocowanie drzwi uchylnych w Mercedesie Gullwing. W przypadku dachowania, aby umożliwić kierowcy opuszczenie pojazdu, ośki zawiasów mocujących drzwi do dachu miały być odstrzeliwane mikro ładunkami wybuchowymi
- oznaczenie silnika Amphicara (wyprodukowanego przez Heralda) rozpoczyna się od liter GK i odnosi się do pojemności 1147cm3, to samo oznaczenie Herald błędnie zastosował ponownie w 1968 roku do silników o pojemności 1296 cm3. Przy zamawianiu części trzeba pamiętać aby zaznaczyć, że chodzi o wersję silnika o mniejszej pojemności.
- śruby napędowe są celowo wykonane z miękkiego materiału – tworzywa sztucznego – w przypadku kiedy płynąc uderzymy nimi o twarde przedmioty znajdujące się na dnie zbiornika wodnego, nastąpić ma ich destrukcja co ma zapobiec uszkodzeniu kosztownych wewnętrznych elementów przekładni.
- część tapicerki jest wykonana z dermy – sztucznej skóry z przetłoczeniami w kształcie szwów. W siedzisku przedniego fotela odległość pomiędzy przetłoczeniami znajdującymi w części środkowej jest większa niż w częściach bocznych.
Amfibia, a sprawa polska
Najpopularniejszym pływającym samochodem znanym w Polsce jest oczywiści wehikuł Pana Samochodzika – bohatera serii książek Zbigniewa Nienackiego. W wersjach filmowych (Pan samochodzik i Wyspa złoczyńców i Pan samochodzik i Templariusze) wziął udział zmodyfikowany w mniejszy lub większy sposób Schwimmwagen 166, a w filmach Pan samochodzik i niesamowity dwór oraz Pan samochodzik i latające machiny LPT – prototyp lekkiej amfibii dla wojsk powietrzno-desantowych z początku lat osiemdziesiątych XX wieku.